Vakna!!!

Hallå, är det bara jag i hela bloggosfären som har en släng av insomnia?! Jag vaknade vid 4 och är fortfarande vaken.

Man blir grymt hungrig av att titta på Lättlagat på 4+ och de sänder det alltid mitt i natten så man inte kan rusa iväg och laga det där man blev så sugen på....

Idag ska jag handla ingredienser till Cissans jordnötsbiffar, träffa S för lunch och A lite senare. Jag ska också hinna med att sätta om blommorna och åka till kåren och kvittera ut mina pengar för de böcker jag har fått sålt. Kan tänka mig att jag har fått typ 350spänn men att alla mina böcker som jag lämnade in har "försvunnit" och inte tänkte jag på att skriva ner vilka böcker jag lämnade in heller. Jag är så godtrogen och kommer alltid på i efterhand vad jag borde ha gjort.

Idag är det nog dags att inviga min nya fina väst från Haléns som jag köpte för ett tag sedan :-)

Jag fick min skattsedel. Jag får inte alls tillbaka så mycket som jag nog hade tänkt mig, men det är väl bättre än restskatt i alla fall.
En kompis berättade för mig att hon inte skulle ha några problem att fuska med skatten. Det skulle jag! Varför ska man fuska med skatten? För att sko sig på alla oss andra? För att kunna leva i ett samhälle uppbyggt av skattepengar utan att behöva betala för det själv? För att se till att de som redan har det dåligt får det ännu sämre? Jag tycker det är lågt och oansvarigt. Tycker man inte om att skatta bor man i fel land och då får man väl lov att flytta på sig då. Vi lever i en demokrati här och till hösten får vi kanske ett regeringsskifte, men den som tror att det i så fall kommer ske skattelättnader för oss som ligger en bra bit från höginkomst är jävligt lurad.
Samma kompis som vill fuska med skatten kan jag tänka mig skulle skrika och gorma om hon behövde in till sjukhuset och skulle få betala en större summa för det, hon vägrar även att gå till tandläkaren för att det är för dyrt. Då vill man leva i ett samhälle uppbyggt för de rika och lyckade. De som redan har det väl förspänt och det skulle bli så mycket svårare att ta sig upp till den nivån. Jag har bott i USA och blivit nekad sjukvård för att mina papper "såg fel ut" trots att de var helt korrekta. Jag har levt där och sett mina nära betala större delen av sin inkomst på en massa försäkringar. Det är inte att skatta, försäkringar är "frivilliga", men det går till samma sak och man betalar nästan mer än vi gör här. Och om man inte har försäkring och råkar ut för något, ja då får man ingen sjukvård eller så får man betala horribla summor för det hela och går med stor sannolikhet i personlig konkurs.
För mig har det med generositet att göra. Varför ska jag, som ändå har det rätt bra, INTE dela med mig till de som har det sämre?
Vi har det bra i Sverige, vi är bortskämda.

Kommentarer:
Postat av: virva

Jag var verkligen inget emot att betala skatt. Sjukvård, vägar och allt sånt där måste ju alla vara med och finansiera. Däremot har jag svårt för det här med t.ex operan. Vill folk gå på operan, fine, de får köpa biljetter men JAG vill inte vara med och sponsra en del av den med mina skattepengar! Ungefär så. Vet inte om det är fel att tänka så?

Postat av: Farsan Baloo

Bra inlägg. Fantastiskt bra faktiskt. Förutom att jag hoppas att det där regeringsskiftet inte blir av.

2006-03-30 @ 14:45:44
URL: http://farsanbaloo.blogspot.com
Postat av: Maskrosbarn

God damn vilket jävla sniko till kompis du måste ha!! Vem var det?? Moahaha..

*funderar över hur jag, felaktigt, ska kunna få tillbaka mer på skatten samtidigt som jag packar väskorna för att flytta till Monaco*

2006-03-31 @ 21:35:26
Postat av: Virvla

hihii ja jag undrar vem...

2006-03-31 @ 23:05:37
URL: http://virvla.blogg.se
Postat av: El Mango

Bra rutet!

Eller som Mona Sahlin har sagt: "Det är sexigt att betala skatt". Nja, kanske inte det ordval jag skulle välja trots allt.

Men bra rutet var det som sagt.

2006-04-01 @ 00:06:15
URL: http://tankaromstortochsmatt.blogspot.com

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits