8/8 sol och bad

På vårt frukostbord hittade vi Heinz ketchup, konstigt att något så vanligt kan smaka så gott när man inte har ätit det på ett tag!!

Äntligen fint väder!  :-)  Solade och badade...med ett regnuppehåll.

Flätade håret på sidan, 5 små flätor.

avslutningsmiddag på kvällen, lite sorgligt att det tog slut så fort, samtidigt kändes det som om man hade varit borta i flera månader! Hela resan var väldigt intensiv med få vilodagar och den var värd varenda krona!

André dansade till Billie Jean och jag kommer nog aldrig mer kunna lyssna på den låten utan att le och tänka på honom. Sällan har jag blivit så överraskad!

7/8 Snorkling

Upp tidigt som vanligt, snorklingssamling vid 8, men självklart (vi är ju i Afrika) kom vi inte iväg förrän vid 9.30 i alla fall.
Kallt och blåsigt, regn på morgonen, men det var bara att stå ut på den 1½h långa båtturen till Mnemba atoll.
www.sensationdivers.com

Att snorkla var roligt när jag väl hade kommit på tekniken!  Tyvärr var det väldigt kallt i vattnet och jag gick upp efter ca 30min. Såg många olika akvariefiskar som jag inte vet namnet på men tyvärr inga sköldpaddor.
Käkade lite frukt och kakor efter första snorklingen (vi hade hämtat upp dykarna först)
Dykarna hoppade sedan i igen och vi åkte till ett nytt rev men där gick jag upp efter bara 10min i vattnet, vågorna var alldeles för höga för att jag skulle vara bekväm med det. Solade lite på båten istället. Efter ett tag var det dags att hämta dykarna och då såg vi två delfiner som simmade förbi oss! Dykarna hade sett vattensköldpaddor och det kändes lite orättvist, men ändå inte så oväntat.
Vi vände hemåt och käkade samtidigt lunch på chapatti och grönsaker, hur gott som helst! Kanske för att jag var så hungrig men det var också väldigt got tmed chapattis! En blandning mellan tunnbröd och pannkaka kan man säga.

Varm dusch när vi kom hem och sedan ut på "stan" för middag och fika.

6/8 Kryddor och Nungwi

Upp vid 7.00, samma fattiga lilla frukost som igår och sedan iväg på kryddtur! Omar var guide ännu en gång.

På kryddturen såg vi (jag har säkert glömt något) Nejlika, peppar, ingefära, kanel, ananas, citrongräs, gurkmeja, kokos, jasmin, grapefrukt, lichee, banan, vanlilj, kardemumma, sötpotatis, kassava, papaya, lagerblad, mint, anis, henna, chili, muskot, kakao och stjärnfrukt.

Issa hjälpte Omar vid guidningen. Han var en ung kille som sprang omkring och gav oss prover av alla kryddor och frukter som vi tittade på. I början av turen fick vi en strut gjord av ett bananblad och sedan kunde vi samla allting i struten. Tyvärr regnade det väldigt mycket under turen så mina bilder blev väldigt dåliga och jag hade överhuvudtaget inte kameran uppe särskilt mycket.
I slutet av turen fick vi färsk frukt (hur gott som helst, apelsin, banan, mango, kokos) och tillfälle att köpa en massa kryddor som dock inte kändes så autentiska som man kanske hade velat.
Vi fick även ett halsband som Issa hade gjort av ett blad samt en handväska. Allt lämnade jag dock kvar på hotellrummet i Nungwi.

Resan till Nungwi i minibuss var....sådär. Vägen var otroligt guppig, men jag lyckades sova ett tag i alla fall.

När vi kom fram till Nungwi så fikade vi (lyx! vi hittade ett ställe med gott kaffe och chokladtårta!) och jag köpte mig en slags kavaj i den enda affären samt en tavla föreställande två elefanter och ett bao bao träd.

5/8 Prisonisland

Frukost (en pannkaka, lite bröd och juice...) och sedan ut till Prison island vid 8.30. Omar guide även denna gång.
Jättesköldpaddorna (landsköldpaddor) var helt otroliga!!  Gigantiskt stora, gamla och söta, som ET. Vi fick mata dem och klappa dem, de verkade ha det bra där de bodde trots att de var i en "park" så fick de gå fritt och de hade mycket yta att röra sig på. Bebisarna var inhängnade och när de är ungefär 2 år så flyttas de till ännu en inhängnad för att så småningom få komma ut till de vuxna vid 10års ålder.
Solade och badade till ca 13.30, brände mig lite på ryggen eftersom jag somnade...

Shopping på stan sedan. Ellie och jag hade shoppingspree, köpte en stor väska, armband, shal, vykort mm mm.
Åt på ett litet ställe som kändes mer "lokalt" än de ställen som var rekommenderade och dessutom bara till en 1/3 av priset!
På kvällen käkade vi på en stor matmarknad, 2 samosas och en pizza som de gjorde medans man såg på. Pizzan smakade dock mer som en omelett eftersom det var ägg i och den var väldigt god.
Drack sockerrörs saft, som de också gjorde när man såg på. De pressade sockerrör tillsammans med lite lime och ingefära. Det var sött men ändå friskt och jättegott.
Allting på marknaden var otroligt billigt och all min mat gick på knappt 30kr.

Vill inte åka till Nungwi imorgon!

4/8 ut till Zanzibar

Hej då bussarna!!

Trött och ont i kroppen av allt badande igår.

Båttur på 2 h till Zanzibar, mådde fruktansvärt illa under båttresan och senare också. Förmodligen vätskebrist.

Stadsvandring bland trånga gränder och marknader. Kyckling och fiskmarknaderna var hemska och jag valde att stå utanför o vänta. Omar var guide på stadsvandringen.

Efter stadsvandringen till Africa house för att se på solnedgången bland molnen...inte så lätt, helt plötsligt var det mörkt bara.

Käkade på Mercury på kvällen, sedan till Garage som var någon liten klubb. Utelivet i Stonetown lämnade övrigt att önska...

3/8 Bada bada bada

Lat baddag. Badat, solat och badat lite mer. Vädret var okej men inte jättevarmt och solen tog sådär lite i underkant. Plaskade mest omkring i vågorna och mös!  Fick mig en riktig smäll av en våg som spolade upp mig en bra bit på land och jag hade ont i nacken/ryggen i några dagar efteråt.

På kvällen buffé (fattig för oss vegetarianer) och sedan rejält med drinkar i baren! :-) Sov inne i bussen för första och sista gången, taket är verkligen att föredra!

2/8 80mil i rosa buss

Upp vid 6, frukost och sedan bussresa hela dagen till Dar es Salam (Silversands). 80mil gick fortare än jag hade trott, men då sov jag ju till lunch...jävligt skönt att kunna lägga sig på en madrass när bussarna rullade iväg.

Satt i sanden och drack drinkar, bussarna parkerade precis vid stranden!!!

1/8 Ngorongorokratern

Väckning 4.45 men jag vaknade redan 4.30. Det måste vara något fel på mig när jag har blivit såhär lättväckt och morgonpigg!! Frukost vid 5 och iväg mot Ngorongorokratern punktligt (kors i taket) vid 5.30. Ngorongoro safari camp bodde vi på.

Extrem kyla på morgonen av safarin. Linne, tshirt, polotröja, jacka, toppluva, handduken runt om mig och ändå frös jag så jag skakade. Efter lunch var det lite varmare och när man såg djuren så kom adrenalinet igång och man blev lite piggare! Chauffören var inte alls lika bra som i Kenya :-( otur!

Lejonungarna var otroliga och vi kom extremt nära lejonflocken. Det verkade som om den leddes av två unga hanar istället för en vuxen hane. Roligt att se noshörning med unge men tråkigt med det otroligt dåliga vädret och att vi missade leoparden.

Vi såg också en gepard som ville gå över vägen och jag tyckte det kändes olustigt när den blev stressad av bilarna med turister.

Tanzania kändes på någotvis mer välordnat, finare och ordentligare än Kenya, men det kanske bara var för att man vid det laget vant sig vid Afrika och hakuna matata mentaliteten.

Tillbaka till campen i Arusha till kvällen (www.masaicamp.com). Buffé i restaurangen och sedan en ganska sen kväll i baren.

Djur i Ngorongoro

• Sekreterarfågel
  • Hartebeast
  • Ibis
  • Gulnäbbad egrette (häger?)
  • Schakal
  • Elefant
  • Flamingo

31/7 Arusha

Vaknade vid 7.30, varm dusch igen och sedan frukost.

Ringde hem vid 9.45 (3 min, Ellie påminn mig att betala dig när du får din teleräkning!) allt ok.

Promenad in t ill stan. Köpte batik (2st för 1100 schilling) en handväska (800) och en nyckelring (200). En galen kille förföljde oss och skulle promt visa oss stan. När rundturen var slut krävde han att vi skulle besöka hans affär som var riktigt bra! Det var där jag köpte väskan och nyckelringen. När han senare krävde att vi skulle besöka en butik till så rymde vi och tog en taxi tillbaka istället.

Vi kom tillbaka vid 13 och beställde genast mat (det tar ett tag innan man får maten...) och lämnade in mina nytvättade, blöta, byxor för tvätt. Hängde upp resten av tvätten i bussen och hoppades på att den skulle torka.

Vid 15 åkte vi iväg till Ngorongoro kratern och kupoltälten där. Nästan samma gäng i minibussen som förut: Ellie, Therese, Jag, Emma, Birgitta men den här gången med Britt-Marie istället för Marina och Emma.

Tropicaltrails jag vet inte varför jag skrev upp den här länken i min dagbok för när man tittar på bilderna inser man att vi omöjligt kan ha bott på någon av deras lodger!!

Framme vid campen ca 18.30. Vi fick madrasser till de pyttesmå tälten (Ellie och jag delade tält men denna natt fick vi en madrass var) och sen samlades vi för att äta. Maten bestod av Gurksoppa, Ris, Kål och apelsin. Hmm. Man blev inte proppmätt.

Efter maten fick vi se en uppvisning i akrobatik och afrikansk dans. Somnade vid 22.30.

30/7 Tanzania

Vaknade återigen vid 7, jag har blivit väldigt morgonpigg. Duschade varmt (jättelyx!) och rakade till och med benen.

Grötfrukost och sedan iväg med bussarna mot Tanzanias gräns. Framme vid Arusha och campen vid 17. Fin camping med jättetrevlig bar/restaurang och schyssta dushar/toaletter även om de låg långt borta från bussarna.

Åkte iväg för att käka mat på ett hotell som skulle vara väldigt fint, det var det inte och en mkt fattig meny. Jag valde istället att åka tillbaka till campen för att äta billigare men mycket gott (nachos). Vi fick även en uppvisning i akrobatik.

Senare på kvällen åkte vi iväg till Colobo (?) night club och festade. Den var mycket bättre än jag förväntade mig med två dansgolv och bra om än extremt blandad musik. Kom hem vid 2 ungefär.

Innan nattklubben tvättade jag och hängde upp allting. Till ingen nytta alls eftersom det regnade på natten och allt var lika blött som tidigare på morgonen.

29/7 Massajvandring

Ännu en tidig morgon, vaknade vid 7. Frukost och sedan direkt i buss till en massajby.

Det var total misär. Men ändå så verkade de nöjda med sitt liv, de verkar få in pengar osv från turismen men har ändå inte ändrat sitt sätt att leva. Det är imponerande eller så är de kanske bara dumma. Svårt att säga.

Kvinnorna och männen dansade för oss och sedan fick vi gå in i byn. Koskit och getskit i en enda röra, jag höll på att vända på fläcken men en massajkvinna höll mig i handen och jag kunde inte vara så oartig som att vända ryggen åt hennes hem. Det luktade inte så mycket som man kan tro, men ändå tillräckligt. Hyddorna var små och inrökta. Första rummet var för kreaturen, andra rummet var vardagsrum, kök och barnens sovrum och det tredje lilla rummet var för föräldrarna. En massaj berättade om huset hur det var uppbyggt och lite om hur de levde. Mjölk till frukost, kött till lunch och blod till middag om jag inte missförstod honom alldeles. Jag undrar om de har mycket problem med skörbjugg.

Sedan var det kommers. De hade liksom byggt upp en liten minimarknad med "hantverk". Någon har ju gjort grejerna men jag såg inte en enda massaj som arbetade med det, undrar vilket centrallager de hade köpt upp allt från. I alla fall köpte jag en trämask för 800schilling. Nu när jag har kommit hem tycker jag att den är snyggare än jag tyckte då, och det är ju bra att det är åt det hållet.

Efter shoppingrundan åkte vi minibussarna ett tag och för att sedan gå ur dem och gå på vandring med massajerna tillbaka till campen. Vandringen tog ungefär en timme och var otroligt händelselös. Kossor samt spår av hyena var det mest spännande vi såg. Häftigt att ha gjort, men jag trodde nog ändå att det skulle vara merpå något sätt. Här kändes det som om Rosa Bussarna gjort det lite lätt för sig. Man hade kunnat dela in oss i m indre grupper och gått ut i skymningen/på morgonen när det är större chans att se djur till exempel. Attans att jag redan skickat in utvärderingen.

Lunch på campen och sedan minibussar tillbaka till Nairobi vid 14, framme en bra bit efter mörkrets inbrott. På väg hem köpte vi 16 bananer och 10 apelsiner för bara ca 15kr! (tror jag det var)

28/7 Masai Mara, safarimyror och massajerna dansar

Upp vid 06.00. Frukost på bönor, pannkaka (chapatti) och toast. Iväg i minibussar direkt efter frukost till Masai Mara. Vid entrén till Masai Mara var Massajkvinnorna galna och nästan tvingade på oss en massa smycken, souvernirer och liknande. Köpte 9 armband för 400 schilling som jag sedan delade med Therese.

Såg mycket djur redan innan lunch!!

Lunch vid Tanzanias gräns.

Innan lunch åkte vi till en flodhästdamm där det även skulle finnas krokodiler. Flodhästarna såg vi åtmindstone....efter lunch åkte vi tillbaka och den här gången såg vi krokodilerna!  Det var vakter med oss hela tiden med gevär, utifallatt.  Det kändes både tryggt och helt overkligt. Som om de där runda, söta, tillsynes sävliga flodhästarna skulle kunna göra oss illa...

Det regnade efter lunch, ingen höjdare direkt.

Åkte tillbaka till campen och kom fram vid ca 18tiden, vägarna blev inte bättre av regnet....Duschade (kallt såklart) och åt middag.

Efter middagen skule vi på toa och sedan tillbaka för att dricka några öl. Therese gick in först och jag hör henne börja skrika. Jag sprang in och det var fullt av myror i hela stugan!  Först tyckte jag det var lite spännande även om det också blev jobbigt och krångligt, sedan kände jag dem krypa uppför benen på mig och börja bita! Det är omöjligt att uppskatta hur många myror det var men det var flera tusen i alla fall. Flest på golvet men även myror på sängarna, alla var på väg mot vår toa. Både jag och Therese skrek för full hals för det gjorde ont när de bet. Sebastian som bodde mitt emot kom och kollade, honom verkade de inte bita direkt, han hjälpte mig att ta ut lite saker. Sedan var det bara att rusa iväg till huvudbyggnaden för lite assistans...Jag hoppade omkring o skrek för det gjorde ont och helt plötsligt var det tio massajer runt mig som plockade av mig myror och verkade lite förundrade över att jag gjorde så mkt väsen av det. Enligt vår chaufför Ben så var det Safarimyror vi råkat ut för. Tydligen så rör de ofta på sig när det regnar och vi hade oturen att bo där de också ville bo. Efter ett tag sprang jag iväg till några av killarnas stuga och lånade deras dusch. När jag kom tillbaka hade vi fått byta stuga samt att de hade sprejat vår första stuga så vi nu kunde gå in och hämta våra saker.

Senare på kvällen dansade massajerna för oss runt den öppna elden. Det var häftigt, särskilt ljudet/sången men de luktade lite märkligt (får man säga så?). Jag filmade men verkade inte ha fått med ljudet trots att det ska gå. Måste undersöka vad jag gjorde för fel...

Efter dansen och hoppandet så berättade en av massajerna om sitt folk, men jag hörde i princip ingenting eftersom han varken var en stor retoriker eller stod rätt till så hela gruppen hörde honom. Det verkade rätt märkligt i alla fall. De verkar kunna ha hur många fruar som helst men alla fruar ska ha ett eget hus. Varje familj har en egen ingång till den lilla flyttbara "byn" och första frun har första huset på höger sida av ingången, andra frun första huset på vänster sida, tredje frun andra huset på höger sida osv. De flyttar runt och bor ca 3 år på samma ställe. Eftersom de inte erkänner nationalstaterna Kenya och Tanzania och rör sig över gränserna så är det svårt för massajer att få pass. För att bli man så måste en ung massaj döda ett lejon. Det var oklart vid berättelsen om det numer är ett symboliskt lejon eller om de faktiskt dödar lejon (det är ju inte tillåtet).

Sedan var det dags att lägga sig men varken jag eller Therese var särskilt intresserade av att lägga oss, så vi hängde i huvudbyggnaden så länge som möjligt men tillslut gick det inte längre att undvika...Jag drömde självklart om myror.

Djur vi såg i Masai Mara 28/7

• Stor spindel

27/7 första safarin!

Upp redan vid 6.30!

Minibuss till Masai Mara vid klockan 8. I min minibuss var Ellinor (som var min sovkompis), Therese, Emma, Emma, Birgitta och Marina. Vi for runt runt runt i Nairobi, särskit vid British high comission och vi fattade ingenting. Tydligen så hade vi chefen i vår minibuss och de skulle möta upp en annan chaufför som inte hittade.

Framme i Mara (korsade Rift Valley på väg dit) vid 15, direkt iväg på safari! Vi såg bland annat

• Zebra
  • Elefant
  • Vårtsvin
  • Marabou stork

Tillbaka till lägret vid skymningen och framme där vid 18.15, 50min resväg från själva nationalparken. Savuka Mara camp. Vägen dit var ett skämt, en blandning av kreatursstig och gammal flodbädd...När vi kom fram så regnade det och var becksvart. Ficklampan var en av mina bättre investeringar! Vi fick bo i nr 16, stugan längst ut i en stugby. Enkel stuga kan man väl kalla det. 3 sängar, dusch (bara kallt vatten) och toalett. Inget toapapper, så där var toapapperet jag packade också med på listan.

Sängarna är en historia för sig, när jag vaknade på morgonen hade jag blåmärken på höfterna. Men trots detta sov jag väldigt gott!

26/7 Flyg till Nairobi

Ut till Arlanda i god tid till klockan 13, snurrade runt ett tag på Terminal5 men slutligen hittade jag rätt!  Ca 8 personer var redan där, tre killar stod och snackade med varandra (de såg exakt likadana ut i beiga byxor och hikingskor), ett par satt på en bänk, en ensam tjej och en äldre ensam man. Tjejen satt o såg trevlig ut men jag fick inte plats bredvid utan satte mig på en bänk mittemot. Den ensamme mannen satte sig och började snacka direkt, verkade trevlig men lite pratsjuk. Han hade rest med Rosa bussarna tidigare och i Afrika tidigare också så jag blev genast ännu mer nervös och tänkte att alla kanske hade rest en massa redan och jag var ensam nybörjare...Mannen visade sig heta Kjell och tjejen Therese.

Jag fick sitta och skämmas för jag gick inte runt och hälsade på alla när jag kom och sen tyckte jag att det var för pinsamt att börja gå omkring när jag redan hade satt mig ner.

Folk droppade in lite pö om pö och tillslut var vi 13 stycken modiga som skulle iväg. En familj skulle med också men de hade missuppfattat tiden och kom inte förrän senare. Vi gick mot incheckningen. Paret visade sig heta Mikaela och Carl. :-)

15.30 lyfte vi äntligen från Arlanda!

I London käkade vi lite och sedan till incheckningen för långflygningen till Nairobi. Tyckte det skulle bli spännande att träffa alla de som flög från Landvetter och Kastrup men träffade faktiskt ingen.

På planet hann jag se både Xmen, början på Bridget Jones (eller var det BJ2?) och en film till. Jag kunde inte sova så bra för jag nådde inte ner till golvet med fötterna och fick väldigt ont i benen.

Väl framme i Nairobi (ankom 6.30) möttes vi upp av Eddie, Esbjörn och Sanne samt de som hade varit på Ugandaresan tidigare (jag fattade däremot inte alls vilka de var och funderade över om de kommit med ett tidigare flyg eller om de också var några slags ledare).

Äntligen fick jag se de rosa bussarna! Jag blev insorterad i Måns tillsammans med bla Therese och sen bar det av till Upper hill campsite. http://www.upperhillcampsite.com

Vi hann knappt landa på campingen förrän det bar av till ett giraffcentrum (Giraffer är otroligt coola och stora djur, den enda djurarten som ökar i antal på savannen läste jag, eller något liknande.), Karin Blixen museet och sedan in till Nairobi centrum.

Sängdags vid 21.15, somnade som en klubbad kut.

I Måns bodde Andre, Dag, Birgitta, Emma, Eddie, Sanne, Ellinor, Therese, Jag, Malin, Maria, Marie, Monica, Måns, Niklas, Paulina, Sebastian, Thomas och Thomas.

I Pelle bodde Britt-Marie, Carl, Mikaela, Ante, Claudia, My, Lasse, Emma, Esbjörn, Jane, William, Jonas, Jonas, Kirsti, Kjell, Marina, Pernilla, Pia och Tony

Surjo - maila mig!

Grymt mycket att göra på jobbet. 54pers i kö.

Varför blir folk så jävla dryga? En kund hade betalat in sin faktura 19 dagar för sent och säger då att han tänker säga upp sitt abonnemang för att vi krånglar med honom. Vad är det som gör oss annorlunda än andra mobiloperatörer när vi kräver att fakturorna ska vara betalda vid förfallodatum??

Alternativ 1)

Rosa bussarna, ca 4,5veckor.

Transsibiriska järnvägen, Kina, Sydkorea Japan

Alternativ 2)

Världens resor, 24 dagar

Kina, NordKorea, Sydkorea.

Vad ska jag välja?!??

Göteborg

Har haft en underbar helg i Göteborg. Åkte ner redan på fredagen och shoppade direkt när vi kom fram. Sedan hem till Pontus för att lämna av sakerna och sedan ut för att käka middag.

Lördagen började vi på Liseberg, vi gick ut hårt och åkte Lisebergsbanan, Balder och Kanonen. Det var bra för det var ingen kö dit då, det var också dåligt för ingen karusell kunde mäta sig med Balder sen. Balder är det bästa jag någonsin har åkt. Allt efteråt var bara ett antiklimax. Vann nästan ingenting heller, två chipspåsar och en miniminimus var allt. Hem vid 17 för att sova någon timme innan Lundell.

Gubben var på grymt bra humör, höll på i dryga 3 timmar och jag blev kär...i Surjo - basisten. Kan någon tala om för mig hur gammal han är (han kan omöjligt vara 25 som det hävdades att han fyllde...?), om han är singel och vad han har för email?

Alltså, Lundell var bra, jävligt bra, men har man inte hört de här låtarna en gång eller två förut? Är det inte dags för något nytt? Han öser ur sig material, och det är ju bra att han spelar det (nåja, jag gillar ju inte Högtryck jättemkt, men låtarna är ju iaf nya live), men de gamla låtarna, borde han inte spela några andra för en gång skull? Kommer jag aldrig få höra något från Slugger?!  Gillade inte riktigt Hippie, men den lovar gott inför nästa platta...

Idag åkte jag iväg till en kompis och visade kort från Afrika. Börjar ångra att jag inte tog fler kort på folk och de jag reste med men det är ju lite sent nu. Vet inte om jag orkar just i kväll men tänker lägga ut min dagbok (cencurerat) från resan.

Mnemba, Prison Island och Dhowbåt

Skolbarn och Massajbarn

Safaribilder1

Början på resan, Måns blev min buss

Äntligen hemma

Fast inte äntligen egentligen. Skönt med varm dusch, rena kläder och en skön säng men INTE roligt att börja jobba idag, inte se palmer när jag tittar ut och inte få uppleva allt nytt som jag har gjort...Jag saknar redan Afrika!

Funderar på att skriva av min dagbok från resan i Bloggen, men det blir inte än på några dagar, jobba idag och Kalaset fre-sön. Undrar om man hinner tvätta ikväll? Hoppas...mögliga kläder luktar inte så gott.

Lägger ut några bilder iaf. :-)