Hjälp i den ekonomiska djungeln!

HJÄLP!
Jag har sökt på internet, jag har ringt två banker och jag har nära tårarna nu. För jag förstår inte. Och ingen vill hjälpa mig att förstå.

Jag vill köpa en lägenhet. Jag räknar med att den går loss på 1.2milj ungefär eftersom jag vill köpa i Stockholms närförort (helst Alvik eller närliggande). Jag äger redan en lägenhet i en annan stad. Jag beräknar att gå med hyfsad vinst när jag säljer den, jag kommer få till kontantinsats samt topplån ungefär. Jag ringer banken, vill fråga om brygglån (som jag har hört att det heter), vad det finns för villkor, är det bättre att sälja min nuvarande lägenhet först osv osv.

Bank1
Hon ringer mig efter att jag har mailat henne. Hon är inte en telefonmänniska kan man säga. Hon fokuserar på HELT fel saker. Jag frågar henne. Hon ger inget svar utan koncentrerar sig bara på det hon kan, ingenting annat. Jag frågar igen, då blir hon sur. Undviker mina frågor som en politiker. Sen säger hon att jag med min lön kan få ett lån på MAX (helst mindre enligt henne) på 800k. Jag frågar varför. Vänner har samma inkomst om jag och har kunnat få lånelöfte för ungefär 1.2. Ska det verkligen behöva skilja 400k? Hon talar om för mig att jag har för låg inkomst. Att jag inte kan klara av att räntan går upp till 6.5%. Reality check please. Räntan ligger på 3% ungefär. Den går inte upp 3.5%  i ett nafs. OM den skulle göra det skulle jag enligt deras egen hemsida där jag har gjort en uträkning ändå klara av det. Det skulle bli tight, inga Stella McCarneyskor skulle bli köpta av mig, men det skulle fungera.
Jag talade om för kvinnan på andra änden att jag skulle vända mig till en annan bank.  "Tror du verkligen du får högre lån hos en annan bank" sade hon i en ton som lät nedlåtande och illavarslande. Som om jag verkligen vill ta ett lån hos en bank med sådan personal.

Bank2
Jag ringer. Frågar hur högt lån jag kan få. Tjejen som svarar pratar värmländska. Jag får bra vibbar. Det skulle jag inte ha fått. Hon talar om för mig att jag måste ansöka om lånelöfte på deras hemsida. Jag säger att det vill jag inte göra, jag vill ju veta hur högt lån jag kan få, inte be dem om en miljon kreditupplysningar och att liksom testa mig fram. Hon sade att hon kan inte hjälpa mig, om hon ska hjälpa mig måste HON göra en lånelöftesansökan på deras hemsida och det ska hon ju inte behöva göra. Nehej sade jag, men vem kan jag prata med ang brygglån, jag vet inte hur stort lån jag behöver. Det är mig du ska prata med sade hon, men jag måste göra en lånelöftesansökan om jag ska kunna säga hur stort lån du kan få så det är bättre om du gör det själv.
Har ni inga beräkningar på hur mycket jag ska ha över varje månad tex frågar jag. Nej sade hon då.
Frågor: Heter det inte brygglån? Visste inte tjejen vad jag pratade om? Är de inte en bank, ska de inte kunna hjälpa mig med sådanthär?

Alltså behöver jag hjälp. Ska jag ringa en tredje bank? Jag blir uppgiven och trött.

Frågar jag fel? Något fel måste jag ju göra? VAD SKA JAG GÖRA OCH HUR?


Kommentarer:
Postat av: Rainbowluv

.......Handelsbanken är bra ;) Glöm NORDEA de är alldeles för stela ...

Nu är jag kommentar # 100 på din sida ... !!!
Grattis te mig ;)

2005-11-02 @ 13:30:46
Postat av: Matte

Jag håller med ovanstående talare. Glöm Nordea. Nordea sa att jag inte skulle få ta ett lån på 750K, då gick jag till FSB där gick det bra. Då gick jag tillbaka till Mordea och stängde ner mitt lönekonto och berättade att jag fått lånet. De såg häpna ut. Ha!

Chokladfri behöver jag vara för att jag är allergisk mot det.
SNusfri är jag för att, ja.. för mycket canser dök upp i min närhet. Jag blev rädd helt enkelt.
Alkoholfri behöver jag visserligen inte vara. men jag tränar friidrott 6ggr. i veckan och jag får enormt dåligt samvete när jag dricker. Även om det bara är en pilsner..

Postat av: Anna

Ta kontakt med en riktig bank som Handelsbanken eller FSB som de övriga rekomenderar. Och beställ ett personligt möte. Det är mycket lättare IRL än att sitta och harva över telefon. Och mer givande!

2005-11-03 @ 16:23:35
URL: http://virva.blogg.se
Postat av: Anna

Ja jo... jag var trött :) Vad jag menade var att det nog är lättare med personliga möten. De människorna verkar mer seriösa än telefonmänniskorna

2005-11-03 @ 18:39:03
URL: http://virva.blogg.se
Postat av: johnhyc

Hej,
håller också på att luska på det med brygglån (det verka finnas flera namn på det)
Hursomhelst så har jag sökt lånelöfte på Länsförsäkringar, men deras brygglån var bara på 3 veckor, lite väl kort tid för att hinna köpa och sälja en bostad.
Ringde ochså SEB, de hade 6 månader.
SEB har dock 0.2% högre räntan på rörliga.

Så slutsatsen är att ring till olika banker!

/john

2005-11-23 @ 22:15:31
Postat av: Virvla

Hmm, jag har nästan gett upp, kommer istället att sälja lägenheten för att slippa brygglån!

2005-11-23 @ 22:36:34
URL: http://virvla.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits