Statlig bordell? Sextjänstgöring?

Det här var otroligt dumt. Kan han verkligen ha tänkt igenom det där? Jag tycker varken sex eller beröring är en mänsklig rättighet. Det är något vi som sociala djur mår dåligt om vi inte får (förutsatt att det är ofrivilligt antar jag, men kanske även om det är frivilligt) men har vi för den sakens skull per automatik RÄTT till det? Att utnyttja andras olycka (fattigdom tex) för att få oss ett ligg? Har vi verkligen inte kommit längre än så?
I tidiningarna varje dag får jag det iofs bekräftat att så inte är fallet.
Om jag mår bättre av att min grannes hus brinner ner har jag då rätt att tutta eld på det?

Varje månadsskifte på jobbet har vi en kvinna som ringer in och säger att hon är handikappad (vilket hon är, hennes vårdare kommer och tar över samtalet ibland). Han vill pga detta slippa betala sin faktura. Hon slipper aldrig detta och hon blir lika arg varje gång. Samtalet är ungefär som följer:

Virvla- Välkommen till (pip)
Kund- Hej, jag heter (pip) och jag har fått en faktura
V- Jaha, kan jag hjälpa dig med den?
K- Jag är handikappad
V- Var det något angående fakturan jag kunnde hjälpa till med kanske?
K- Du ska ta bort den!
V- Det kan jag inte göra utan vidare, är det något som är fel på den?
K- Jag är handikappad!!
V- Jag kan inte makulera en faktura på grund utan att du är handikappad men om det är något du undrar över förklarar jag gärna
K- TA BORT DEN DÅ FÖR FAN
V- Det kan jag inte göra.
K- Men jag är ju handikappad!! Ta bort fakturan!!! *klick* (här väljer kund att lägga på ibland, ibland skriks det vidare)

Att bete sig som kunden ovan eller argumentera som mannen i artikeln tycker jag är att ta ett steg tillbaka vad gäller handikappade. De vill vara likvärdiga alla i samhället, en rimlig och given åsikt som är ett mål vi alla borde jobba för, men en del verkar vilja äta kakan och ha den kvar. Reality check: det kan man inte!

Okej, jag har aldrig varit handikappad. Jag tillhör en minoritet i samhället, ogillar att göra det, men jag har aldrig varit så utsatt som jag antar att man är som handikappad. Jag vet faktiskt ingenting om handikappade, men jag tänker ändå uttala mig på min egen blogg.
Har jag fel i mitt resonemang? Ska handikappade, som i Danmark, till och med få hjälp med att kontakta prostituerade? Bör sexköplagen ändras till handikappades fördel? Borde den i så fall ändras till tex. fula människors fördel också? Borde vi helt enkelt ha statliga bordeller, öppna för alla som inte kan få till det? Ska vi dra någon gräns någonstans eller ska de bara vara öppna för de som vill? Ska vi kvinnor kanske jobba på bordell istället för militärtjänstgöring?
Okej, drog det lite långt där. Jag ska sluta skriva nu, men den där artikeln fick mig att tänka!
Blääää på dig (vad han nu hette) säger jag bara, du är ju CP!!

Kommentarer:
Postat av: Fred

Håller både med och inte.
Om du sätter dej in i deras situation en gång, tänk dej att ALDRIG kunna ha sex, aldrig kunna gå ut på krogen och ragga upp ett ONS. Att aldrig få den beröringen eller närheten eller ännu värre inte kunna GE den närheten till en annan person bara för att du inte kan hantera eller kontrollera din egen kropp. På så sätt så kan jag förstå deras frustration.

Men sen som du själv säger "Borde den i så fall ändras till tex. fula människors fördel också?" Gränsen för när man du skulle kunna få gå lagligt på bordeller blir då väldigt svår att avgöra...

2005-12-28 @ 13:57:14
Postat av: El Mango

Apropå fotboll och handboll - då har du mycket kvar att upptäcka. I ödmjukhetens och nyfikenhetens namn kan jag också fråga: Vad tycker du att man bör upptäcka om man inte redan gjort det?

Postat av: Cecilia

Handboll?! Vad hände nu?! Det är ju mitt område (ehh)!

Jag säger som såhär. CP-skadade och handikappade i övrigt. Det är inte omöjligt att få ragg för dem. Kan bara se till min brukare. Hon har allt fått fliffa i sina dagar. (Vad det låter som iaf). Men såklart att det finns en frustration. Jag har inte tänkt mig in så mycket på ämnet ännu. Jag får återkomma när jag gjort det. Men visst håller jag med dig och Fred i var-ska-man-sätta-gränsen..

Sedan säger jag också (som Mandy brukar säga): Ät kakan. Ha den kvar. Den där jävla kakan. Kakjävel!

2005-12-28 @ 19:29:51
URL: http://cissan.blogg.se
Postat av: Virvla

Fred - Men även om jag ALDRIG får knulla...ger det mig rätt att utnyttja (för prostitution är utnyttjning) en annan individ?
Och om de vill GE närhet till en annan person...javisst. Men tror de verkligen att en prostituerad egentligen vill ha deras närhet?

2005-12-28 @ 22:08:56
URL: http://virvla.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits