det är jobbigt just nu

Jag har svårt att äta och sova. Jag har stressat upp mig mer över lägenheten än jag trodde att jag egentligen hade gjort.

Jag mailade hyresgästen igår, ett någorlunda sakligt mail med info om vad jag ansåg henne skyldig (1500kr inklusive städ, tapeter, klister, spackel och arbete med att byta ut våder), en lista på vad som inte var städat (hon hävdade ju att det var välstädat) som såg ut som följer:
* Kylskåpet var inte urtorkad
* Frysen inte urfrostad (om jag förstod dig rätt skulle elen stängas av, vad hade du då tänkt dig skulle hända med frysen?)
* Inga lådor eller skåp var urtorkade
* Det hängde kvar serpentiner i gardinstången som dessutom såg ut att vara hängd i eftersom den hade lossnat från väggen
* Det låg spagetti på golvet i köket så ni kan inte ha dammsugit
Samt info om att ingen (hon) hade ringt elbolaget för att stänga av/ändra abonnemanget så det gjorde jag och det kommer ändras så snart som möjligt, men det behöver ske skriftligen.

Mailet jag fick tillbaka var ganska fräckt tycker jag. Citat "Ganska onödigt att bråka om något sånt här tycker jag."  "Du kan klaga och vara så otrevlig du bara orkar.." samt "jag kan säga att den var välstädad eftersom att vi hade en egen flyttstädningsfirma som var där och gjorde det åt oss"


Jag har inte svarat henne än men det ska jag.
Jag tycker INTE det är onödigt att "bråka" om det här eftersom jag och mina föräldrar nu får jobba med att städa i ordning lägenheten alldeles i onödan. Vi hade ett muntligt avtal som faktiskt ska hållas.
Jag anser inte att mitt mail var otrevligt.
Om hon har haft en städfirma där behöver hon reklamera snarast och jag vill gärna få telefonnummer samt kvitto.
Det är svaret i korthet som jag kommer maila tillbaka, fast jag kommer nog inte ta med det där om att mitt mail inte var otrevligt. Om hon uppfattade det så så kan jag ju inte säga emot.


I alla fall så har det här stressat upp mig rätt mycket, jag vet att det är i onödan men jag är så här. Jag måste ha det perfekt. Jag mår dåligt om sådana här saker händer och jag tycker faktiskt inte om att bli uppfattad som otrevlig även om jag vet att jag har rätten på min sida samt att jag var hövlig i mailet. Jag mår helt enkelt dåligt och har gjort de senaste dagarna. Jag hatar henne för att hon får mig att må såhär. Jag är frestad att bara ge upp, men varför ska jag göra det egentligen? Jag tänker svara på hennes mail och stå på mig, det är jag värd!




Ibland när personer med tex ätstörningar pratar känner jag igen mig. Man måste ha allt perfekt och ordnat och ha kontroll.
Jag har inga direkta ätstörningar men jag har ändå ett extremt kontrollbehov över mitt liv. Jag hatar att känna mig maktlöst. Jag tror det är lite därför som jag har "krympt" mitt liv och ibland inte vågat hoppa på saker som jag har känt att jag har velat göra. Vissa saker har jag gjort, jag tycker trots allt att jag har hunnit med ganska mycket, men nu tex. jobbar jag på ett jobb som jag är mer än kvalificerad för utan att söka något nytt och jag bor i ett rum. Säkert. Tryggt. Kontrollerat. Litet. Krympt. Klaustrofobiskt.
De som har följt min lägenhets jakt kanske förstår lite mer nu? Att ta steget fullt ut för att köpa lägenhet blir så stort för mig att jag får panik när jag kommer nära och helt enkelt backar ur av total skräck över förändringen och utvecklingen. Därför har jag låtit mitt liv vara i stå det senaste året. Jag ska ändra på det. Jag kan vara ganska modig. Ibland.

Kommentarer:
Postat av: virva

en väldigt dålig städfirma måste det vara, i sånna fall. Men jag tvivlar på att hon haft nån firma där över huvudtaget! Du ska lätt be att HON tar kontakt med denna firma och ber dom åtgärda snusket. Det är faktiskt inte meningen att du ska behöva ringa dom (om det nu finns någon..).

Postat av: sharona

Ingen städfirma i världen skulle lämna en hög med spaghetti på golvet. Hallå!!! Ugnen såg äcklig ut. Vem fan lämnar matrester sådär? Det gör man ju inte ens när man bor där. Klart du ska fortsätta kräva betalt. Hon får fixa kvitto och åtgärder från städfirman om hon anlitade en. Jävla brud alltså.

2006-03-15 @ 14:57:50
URL: http://sharona.blogg.se
Postat av: Y

När jag skulle flytta in i en lgh påstod min hyresvärd (jag hyrde i andra hand) att vi aldrig hade kommit överens om att de skulle städa innan de flyttade ut. Det stod minsann inte i kontraktet att de skulle städa och jag skulle bara vara glad över att jag hade ngnstans att bo. Jag ville ha 1000 kr men de vägrade alltså. Hennes kommentar gjorde att jag läste kontraktet igen och då såg jag att det stod att jag skulle ha förråd också. Vilket var en miss från deras sida men arg som jag var frågade jag när jag skulle få tillgång till förrådet. Det slutade med att de hyrde förrådet av mig och betalade tot 3000 kr för det under den tid jag bodde där. Kändes riktigt bra:)

2006-03-15 @ 15:17:41
Postat av: El Mango

Stå på dig! En flyttstädning ska vara rejäl, mycket mer noggrann än en vanlig städning. Det du har krävt är INTE för mycket. Särskilt inte om ni har avtalat det.

Känner igen mig i ditt behov av kontroll. Om du läser det jag skrivit idag förstår du närmare. Hoppas att det löser sig!

2006-03-15 @ 22:02:26
URL: http://tankaromstortochsmatt.blogspot.com

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits