Med böckerna framför mig kommer ångesten krypande

Och detta trots att jag inte ens pluggar längre.

När jag flyttade hit så ville jag så fruktansvärt gärna att det skulle gå bra i skolan. Jag började jätteambitiöst, pluggade verkligen mer än jag någonsin gjort tidigare, gick på alla föreläsningar och jobbade hårt. Och kuggade första tentan med 1½ poäng. Det knäckte mig lite. Sen kämpade jag mig igenom höstterminen, fick allting godkänt men inte mer. Det gjorde att min tro på mig själv försvann lite. Alla andra var så duktiga, klarade sig utan sådana jätteproblem.
Jag fick goda vänner, men fel vänner kan jag förstå i efterhand. Två hoppade av och de som var kvar var inte särskilt ambitiösa utan ville bara gå klart kursen för att sedan söka vidare till andra äventyr. Svårt att studera med dem alltså. Svårt att få hjälp någonstans ifrån. Särskilt som klimatet och kulturen på skolan inte främjade studiehjälp. Med dåligt självförtroende eftersom jag aldrig har varit duktig i skolan och inget stöd någonstans ifrån gick det ändå över förväntan, jag verkade klara mig förutom den där första tentan som jag fortfarande har rest på.

Sen, sen började det på riktigt. Min pappa blev sjuk på vårterminen, och ni som läst min blogg vet att han är viktigast i världen för mig. Allt stannade. Jag visste inte vad jag skulle göra. Skulle jag flytta hem? Han ville inte prata om det, vill sällan vara i centrum och absolut inte prata om att han är sjuk. Kuggade tentan som var en dryg vecka senare, föga överraskande.

Sen hände nästa grej. Min hyresgäst till lägenheten försvann. Spårlöst. Jag var student. Med dubbla hyror helt plötsligt. Jag var tvungen att kontakta kronofogden och reda ut hur man anmäler honom, försökte hitta en ny hyresgäst. Ovanpå det så hade han rökt så mycket i lägenheten att den var obeboelig. Den fick vädras i en månad innan någon kunde flytta in. Jag talade med en äldre kärring i bostadsrättsföreningen som klagade och klagade på honom, men inte hade jag vetat att han varit en så dålig hyresgäst, i så fall hade jag ju aldrig låtit honom bo kvar. Det kändes som om allt rasade ihop. Jag fick låna pengar av mina föräldrar för att klara mig. Att reda ut allting, ringa alla myndigheter, pappersarbete, ny hyresgäst, sanera lägenheten och allt sådant tog flera veckor. Jag kuggade även nästa 5p tenta.

Dags för Buppsats. Nu var jag så stressad över allting att panikångesten kom men jämna mellanrum. Värsta gången var på bussen på väg till skolan. Jag fick hjärtklappning, svettades extremt, hyperventilerade...var tvungen att gå av bussen och promenera till skolan. Själva promenaden är en enda stor minneslucka.
Vi var fyra som skrev uppsatsen, en av dem hade jag svårt för. Hon kunde helt sonika ändra i mina texter jag skickade in, utan att meddela mig. Sen anklagade hon mig för att det jag lämnade in inte var tilräckligt bra. Men hon sade aldrig något förrän hon gjort förändringarna själv, lät mig aldrig rätta till de "fel" som var. I alla fall fick vi ett VG på uppsatsen och opponeringen gick väldigt bra. Min ångest var så stor att jag inte vågade eller orkade lämna lägenheten på en vecka.

Terapin hos skolhälsan var ett sånt skämt att jag slutade efter fem gånger. Det var gruppterapi. Terapeuten var nedlåtande mot oss alla, så uppfattade i alla fall jag och en annan tjej det. Det blev ingen närhet i gruppen. Vi började varje session med att tala om varför vi var där eftersom det var en halvöppen grupp. Detta gjorde att vi aldrig kom framåt. Terapeuten sade åt en av tjejerna att "hon kanske skulle försöka prata om något annat" när hon berättade om att hon hade separerat från sin sambo och sedan dess hade problem med sin identitet.

Efter helvetesvåren/sommaren började jag jobba på mitt nuvarande jobb. Jag drömmer fortfarande om en examen men har Ckursen och 15p från abkursen att ta igen. Jag kan inte. Jag vet inte hur man pluggar. Jag är smart. Jag kan lära mig. Men jag kan inte plugga. Hur gör man? Jag är så imponerad av alla studenter som läser och klarar tentor och skriver uppsatser. När jag sätter mig och försöker studera blir det alltid bara blankt i mitt huvud, någon slags låsning eller panik infinner sig och jag kan inte ta in något. Inte ett enda ord jag läser sätter sig i huvudet. Hemtentor funkar någorlunda. Men man kan ju inte kräva hemtenta på allting.

Det var min studieperiod i korthet. Jag ville bara berätta.

Kommentarer:
Postat av: Bionda

Du kommer hata mig nu, men snälla läs klart! Jag är en av de där jobbiga människorna på högskolan. Du vet de där som inte verkar plugga så mycket, men klarar ändå alla tentor.
Ja, tills jag nästan gick in i väggen under C-kursen i tyska dvs. Pluggade och jobbade heltid samtidigt. Hoppade av och började på ett helt annat jobb. Var nog tur.
Så jag har nästan 140p i spridda ämnen men ingen examen. Bra gjort eller hur...? SUCK!

Postat av: El Mango

Det är ett hårt liv, för att citera Winnerbäck. Jag är inte heller så duktig på studieteknik, men jag tror att om man kämpar och är fokuserad (vilket jag absolut inte alltid är så bra på) går det bra. Rent studietekniska tips finns väl att leta reda på någonstans (t ex på Internet). Annars kan jag bara rekommendera klassiska tips som läsloggar och understrykningar. Att ha trevliga och studiemotiverade kurskamrater som man kan bolla tankar och känslor och angående plugget är också guld värt.

2006-01-30 @ 19:36:48
URL: http://tankaromstortochsmatt.blogspot.com
Postat av: Matte

Kram. Det är det enda jag kan komma på att säga just nu.

2006-01-30 @ 19:41:23
URL: http://glenns.blogg.se
Postat av: mange

eh...vad ska jag säga......jag drar en gammal klyscha men kommer inte på något så jag säger: kram på dig och ja det kommer nya möjligheter i framtiden...livet är ju så att väljer man en liten annan väg så kan det vara den rätta vägen ibland...du klarar allt du tar dig för, helt övertygad!!!!!!!

2006-01-30 @ 20:43:15
URL: http://mange.blogg.se
Postat av: karolina

En blind ska inte leda en lam...eller hur var det nu? Men jag vill skriva några ord till dig ändå. Känner igen mig i det du skriver om att du inte kan plugga. Jag kan inte heller plugga, åtminstone för det mesta.

Jag skjuter upp allt, särskilt hemtentor till sista dagen, gärna sista minuten. Jag klarar en del av dem, andra inte. Jag har kompletterat otaliga ggr. Jag fungerar nästan tvärtom på salstentor, då äntligen blir jag fokuserad. Men det beror ju på hur mycket, eller rättare sagt, hur lite jag har läst innan.

Jag ligger just nu efter med sammanlagt 9 poäng, två olika hemtentor från olika terminer. Det är ju en baggis för en del därute, men för mig är det ett berg att övervinna. Och jag vet att jag måste det. Jag har bara ett år kvar i skolan och vill få ut min examen. Men det är svårt nog att bara handskas med det jag har att göra för tillfället. Att inte halka efter med läsningen. (en vecka in på en ny kurs ligger jag redan back två böcker...tänkte beställa den ena på nätet ikväll..)

Skolan ger mig ångest, rejäl sådan. Det är något jag bara måste överleva känns det som just nu.

Förra terminen var bra, då gjorde jag praktik. Hade knappt några inlämningsuppgifter alls, jätteskönt. Utom examinationsarbetet som jag sköt upp tills sista stund, som vanligt. Skrev ihop ett skitarbete och lämnade in, bara för att lämna in något alls. Det är den värsta känslan av allt med min oförmåga att plugga, att jag vet att jag kan mer än det jag faktiskt presterar. Jag vet att arbetet kunde varit annorlunda om jag faktiskt arbetat med det. Men det gjorde jag inte, den gången heller. Fan vet om det handlar om lathet. För mig är det som en sorts förträngning av vad som är viktigt att ta tag i.

Det här blev mitt längsta blogg-kommentar-inlägg hittills.

Kram.

2006-01-30 @ 21:53:18
URL: http://fridakarolina.blogspot.com/
Postat av: Therese

Jag är också kass på studieteknik men har ändå lyckats få ihop 180 poäng på två olika universitet. Ett tips är att aldrig missa en föreläsning och anteckana så man nästan får kramp i handen. Då kan man läsa utifrån sina anteckningar för det som tas upp på föreläsningarna brukar vara det lärarna tycker är viktigast.

Min 4 åriga dotter tjatar om att jag ska surfa till din blogg hela tiden. Dom läser Plupp på dagis nu och har ritat sagarn om Plupp och björnungarna som dom ska berätta hemma. Så hon är alldelles kär i Plupp.

2006-01-30 @ 22:43:03
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: Virvla

Men attans då, jag som svarade så fint på kommentarerna och så råkade jag stänga fönstret...

Oäkta mrs Mango - Jadu, jag vet inte. Jag vill gärna ha en examen. Men i vad? MKV tappade jag helt lusten för. Något datarelaterat tror jag att jag skulle tycka om. Grafisk designer har jag också tänkt på.

TangoMango - Studieteknik...jodå, det har jag. Typ. Men jag har någon mental spärr också tror jag. Mot plugg. Jag blir panikslagen, snacka om deer in headlights...

Matte o Mange - Kramar tillbaka, jag blir ju alldeles generad!

Karolina - Åååh, jag förstår precis vad du menar! I början så var jag ambitiös och hängde med i litteraturen och allting men det hjälpte inte. När jag blir stressad kommer den där förträngningen...

Therese - Åh, Plupp. Klart man ska vara kär i Plupp! Vad kulit att hon vill surfa in på min sida, hälsa henne! *vinkar*

2006-01-31 @ 01:09:15
URL: http://virvla.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits