6/8 Kryddor och Nungwi

Upp vid 7.00, samma fattiga lilla frukost som igår och sedan iväg på kryddtur! Omar var guide ännu en gång.

På kryddturen såg vi (jag har säkert glömt något) Nejlika, peppar, ingefära, kanel, ananas, citrongräs, gurkmeja, kokos, jasmin, grapefrukt, lichee, banan, vanlilj, kardemumma, sötpotatis, kassava, papaya, lagerblad, mint, anis, henna, chili, muskot, kakao och stjärnfrukt.

Issa hjälpte Omar vid guidningen. Han var en ung kille som sprang omkring och gav oss prover av alla kryddor och frukter som vi tittade på. I början av turen fick vi en strut gjord av ett bananblad och sedan kunde vi samla allting i struten. Tyvärr regnade det väldigt mycket under turen så mina bilder blev väldigt dåliga och jag hade överhuvudtaget inte kameran uppe särskilt mycket.
I slutet av turen fick vi färsk frukt (hur gott som helst, apelsin, banan, mango, kokos) och tillfälle att köpa en massa kryddor som dock inte kändes så autentiska som man kanske hade velat.
Vi fick även ett halsband som Issa hade gjort av ett blad samt en handväska. Allt lämnade jag dock kvar på hotellrummet i Nungwi.

Resan till Nungwi i minibuss var....sådär. Vägen var otroligt guppig, men jag lyckades sova ett tag i alla fall.

När vi kom fram till Nungwi så fikade vi (lyx! vi hittade ett ställe med gott kaffe och chokladtårta!) och jag köpte mig en slags kavaj i den enda affären samt en tavla föreställande två elefanter och ett bao bao träd.


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits