29/7 Massajvandring

Ännu en tidig morgon, vaknade vid 7. Frukost och sedan direkt i buss till en massajby.

 

Det var total misär. Men ändå så verkade de nöjda med sitt liv, de verkar få in pengar osv från turismen men har ändå inte ändrat sitt sätt att leva. Det är imponerande eller så är de kanske bara dumma. Svårt att säga.

Kvinnorna och männen dansade för oss och sedan fick vi gå in i byn. Koskit och getskit i en enda röra, jag höll på att vända på fläcken men en massajkvinna höll mig i handen och jag kunde inte vara så oartig som att vända ryggen åt hennes hem. Det luktade inte så mycket som man kan tro, men ändå tillräckligt. Hyddorna var små och inrökta. Första rummet var för kreaturen, andra rummet var vardagsrum, kök och barnens sovrum och det tredje lilla rummet var för föräldrarna. En massaj berättade om huset hur det var uppbyggt och lite om hur de levde. Mjölk till frukost, kött till lunch och blod till middag om jag inte missförstod honom alldeles. Jag undrar om de har mycket problem med skörbjugg.

Sedan var det kommers. De hade liksom byggt upp en liten minimarknad med "hantverk". Någon har ju gjort grejerna men jag såg inte en enda massaj som arbetade med det, undrar vilket centrallager de hade köpt upp allt från. I alla fall köpte jag en trämask för 800schilling. Nu när jag har kommit hem tycker jag att den är snyggare än jag tyckte då, och det är ju bra att det är åt det hållet.

 

Efter shoppingrundan åkte vi minibussarna ett tag och för att sedan gå ur dem och gå på vandring med massajerna tillbaka till campen. Vandringen tog ungefär en timme och var otroligt händelselös. Kossor samt spår av hyena var det mest spännande vi såg. Häftigt att ha gjort, men jag trodde nog ändå att det skulle vara merpå något sätt. Här kändes det som om Rosa Bussarna gjort det lite lätt för sig. Man hade kunnat dela in oss i m indre grupper och gått ut i skymningen/på morgonen när det är större chans att se djur till exempel. Attans att jag redan skickat in utvärderingen.

 

Lunch på campen och sedan minibussar tillbaka till Nairobi vid 14, framme en bra bit efter mörkrets inbrott. På väg hem köpte vi 16 bananer och 10 apelsiner för bara ca 15kr! (tror jag det var)


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits