28/7 Masai Mara, safarimyror och massajerna dansar

Upp vid 06.00. Frukost på bönor, pannkaka (chapatti) och toast. Iväg i minibussar direkt efter frukost till Masai Mara. Vid entrén till Masai Mara var Massajkvinnorna galna och nästan tvingade på oss en massa smycken, souvernirer och liknande. Köpte 9 armband för 400 schilling som jag sedan delade med Therese.

Såg mycket djur redan innan lunch!!

Lunch vid Tanzanias gräns.

Innan lunch åkte vi till en flodhästdamm där det även skulle finnas krokodiler. Flodhästarna såg vi åtmindstone....efter lunch åkte vi tillbaka och den här gången såg vi krokodilerna!  Det var vakter med oss hela tiden med gevär, utifallatt.  Det kändes både tryggt och helt overkligt. Som om de där runda, söta, tillsynes sävliga flodhästarna skulle kunna göra oss illa...

Det regnade efter lunch, ingen höjdare direkt.

Åkte tillbaka till campen och kom fram vid ca 18tiden, vägarna blev inte bättre av regnet....Duschade (kallt såklart) och åt middag.

Efter middagen skule vi på toa och sedan tillbaka för att dricka några öl. Therese gick in först och jag hör henne börja skrika. Jag sprang in och det var fullt av myror i hela stugan!  Först tyckte jag det var lite spännande även om det också blev jobbigt och krångligt, sedan kände jag dem krypa uppför benen på mig och börja bita! Det är omöjligt att uppskatta hur många myror det var men det var flera tusen i alla fall. Flest på golvet men även myror på sängarna, alla var på väg mot vår toa. Både jag och Therese skrek för full hals för det gjorde ont när de bet. Sebastian som bodde mitt emot kom och kollade, honom verkade de inte bita direkt, han hjälpte mig att ta ut lite saker. Sedan var det bara att rusa iväg till huvudbyggnaden för lite assistans...Jag hoppade omkring o skrek för det gjorde ont och helt plötsligt var det tio massajer runt mig som plockade av mig myror och verkade lite förundrade över att jag gjorde så mkt väsen av det. Enligt vår chaufför Ben så var det Safarimyror vi råkat ut för. Tydligen så rör de ofta på sig när det regnar och vi hade oturen att bo där de också ville bo. Efter ett tag sprang jag iväg till några av killarnas stuga och lånade deras dusch. När jag kom tillbaka hade vi fått byta stuga samt att de hade sprejat vår första stuga så vi nu kunde gå in och hämta våra saker.

 

Senare på kvällen dansade massajerna för oss runt den öppna elden. Det var häftigt, särskilt ljudet/sången men de luktade lite märkligt (får man säga så?). Jag filmade men verkade inte ha fått med ljudet trots att det ska gå. Måste undersöka vad jag gjorde för fel...

Efter dansen och hoppandet så berättade en av massajerna om sitt folk, men jag hörde i princip ingenting eftersom han varken var en stor retoriker eller stod rätt till så hela gruppen hörde honom. Det verkade rätt märkligt i alla fall. De verkar kunna ha hur många fruar som helst men alla fruar ska ha ett eget hus. Varje familj har en egen ingång till den lilla flyttbara "byn" och första frun har första huset på höger sida av ingången, andra frun första huset på vänster sida, tredje frun andra huset på höger sida osv. De flyttar runt och bor ca 3 år på samma ställe. Eftersom de inte erkänner nationalstaterna Kenya och Tanzania och rör sig över gränserna så är det svårt för massajer att få pass. För att bli man så måste en ung massaj döda ett lejon. Det var oklart vid berättelsen om det numer är ett symboliskt lejon eller om de faktiskt dödar lejon (det är ju inte tillåtet).

 

Sedan var det dags att lägga sig men varken jag eller Therese var särskilt intresserade av att lägga oss, så vi hängde i huvudbyggnaden så länge som möjligt men tillslut gick det inte längre att undvika...Jag drömde självklart om myror.

 


 

Djur vi såg i Masai Mara 28/7

  • Sekreterarfågel
  • Hartebeast
  • Lejon
  • Black mamba
  • Greyheaded bastard
  • Gnuer
  • Gepard
  • Impala
  • Flodhästar
  • Krokodiler
  • Hyena
  • Pärlhöns
  • Babian
  • Sköldpadda
  • Stor spindel

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits