1/8 Ngorongorokratern

Väckning 4.45 men jag vaknade redan 4.30. Det måste vara något fel på mig när jag har blivit såhär lättväckt och morgonpigg!! Frukost vid 5 och iväg mot Ngorongorokratern punktligt (kors i taket) vid 5.30. Ngorongoro safari camp bodde vi på.

 

Extrem kyla på morgonen av safarin. Linne, tshirt, polotröja, jacka, toppluva, handduken runt om mig och ändå frös jag så jag skakade. Efter lunch var det lite varmare och när man såg djuren så kom adrenalinet igång och man blev lite piggare! Chauffören var inte alls lika bra som i Kenya :-( otur!

Lejonungarna var otroliga och vi kom extremt nära lejonflocken. Det verkade som om den leddes av två unga hanar istället för en vuxen hane. Roligt att se noshörning med unge men tråkigt med det otroligt dåliga vädret och att vi missade leoparden.

Vi såg också en gepard som ville gå över vägen och jag tyckte det kändes olustigt när den blev stressad av bilarna med turister.

 

Tanzania kändes på någotvis mer välordnat, finare och ordentligare än Kenya, men det kanske bara var för att man vid det laget vant sig vid Afrika och hakuna matata mentaliteten.

 

Tillbaka till campen i Arusha till kvällen (www.masaicamp.com). Buffé i restaurangen och sedan en ganska sen kväll i baren.

 

Djur i Ngorongoro

  • Buffel
  • Zebra
  • Gnu
  • Grantgazell
  • Lejon
  • Thomsongazell
  • Svart stor uggla
  • Waterbuck
  • Silkesapa
  • Struts
  • Flodhäst
  • Sekreterarfågel
  • Hartebeast
  • Ibis
  • Gulnäbbad egrette (häger?)
  • Schakal
  • Blacksmith plover (?)
  • Gepard
  • Noshörning
  • Hyena
  • Vårtsvin
  • Giraff
  • Vävarfåglar
  • Elefant
  • Flamingo

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits